Mik Az AI Ügynökök?
Az AI agent-ek, más néven ügynökök, mesterséges intelligencia alapú rendszerek, szoftverek, amik beavatkozás nélkül, önállóan képesek előre definiált, komplex, döntéseket igénylő feladatokat végrehajtani.
Az AI ügynök, mind rendszer nem új, korábban is voltak ilyen felhasználások. Ami az újdonságot jelenti, az az, hogy a nagy nyelvi modelleknek (Large Language Model, LLM) köszönhetően nyelvi utasításokkal, sokféle adatból tudunk automatizált módon, az adatot ténylegesen értelmezve döntéseket hozni.
A nagy nyelvi modellel való interakcióknak négy komplexitása van, ezekből a legfelsőbb szint az AI ügynökök szintje:
- Egyszerű parancsok: Egy parancsot magában küldünk a modellnek, előzmény, kontextus és következő lépések nélkül
- Beszélgetések: Egymás utáni parancsokat küldünk a modellnek, kontextusban az eddigi beszélgetéssel, illetve kiegészítő információkkal. A legtöbb hétköznapi felhasználó ilyen eszközöket használ, a legtöbb online chatbot is ebbe a kategóriába esik.
- Prompt láncolás: A rendszer több építőelemből áll. Az előző blokk kimenete a következő bemenetét jeleni. Ilyen rendszer például a RAG (Retrieval Augmented Generation) is. A rendszer használhat külső eszközöket is egy-egy építőelemnél.
- AI ügynökök: A rendszer több építőelemből áll, és amellett, hogy az egyes építőelemek kimenetei a következő elem bemenetét jelentik, a rendszerben logikai elágazások, döntéshozatal is van - ez drasztikusan megemeli az ügynökök hasznosságát. A külső rendszerekhez csatlakozó eszközökkel pedig tovább bővíthető az elvégzett feladat komplexitása.
Mire Jó Egy AI ügynök?
A nagy nyelvi modelleket és más mesterséges intelligencia eszközöket a mindennapokban nagyon sokan használjuk, általában online chatbotok formájában. Bár fontos, és lassan alapvető készség, hogy egy vállalat munkatársai magabiztosan használjanak AI eszközöket, az AI ügynökök igazi nyertesei a vállalatok maguk lehetnek. Már most rengeteg AI ügynök felhasználás létezik, és minden bizonnyal ez a szám csak nőni fog, ahogy egyre több helyen kezdik el alkalmazni a hasonló, munkafolyamatokat kiegészítő alkalmazásokat. A leggyakoribb felhasználások:
- - Automatizált ügyfélszolgálati asszisztensek
- - (Piac)kutató botok
- - Szoftverfejlesztés
- - Tartalomkészítés
- - Adat-analitika
Kiválthat egy AI ügynök egy húsvér alkalmazottat? Elképzelhető, de nem biztos. Az AI ügynökök korlátja, hogy bár nagyon jól el tudják végezni a rájuk bízott feladatokat, csak az előre definiált folyamatok mentén tudnak dolgozni. Azon munkafolyamatokban erősek, ahol egy tiszta, jól leírható szabályrendszer szerint kell a munkát végezni, és nem nagy a kár, ha valami balul sül el.
Rengeteg az olyan folyamat, ahova integrálható egy AI ügynök, és a munkatársak részfeladatait kiváltva vagy megkönnyítve növeli a szervezet hatékonyságát. A kooperatív AI ügynökök (azaz, amikor több, más-más feladattal megbízott AI ügynök dolgozik együtt egy AI felügyelő kezei alatt) pedig még komplexebb feladatokat oldhatnak meg még pontosabban, akár egy virtuális csapat.
Hogyan Működik Egy AI Ügynök?
Az AI ügynökök felépítése csak annyira bonyolult, amennyire a feladat, amit végre akar hajtani. Az ügynök építőelemekből áll. Egy építőelem lehet például felhasználói bemenet, valamilyen prompt végrehajtása, vagy külső eszköz használata, illetve döntéshozás. Ez utóbbi kettő adja az AI ügynökök igazi erejét.
Külsős eszköz lehet például egy Google keresés, egy rendszerben az információk megkeresése, valamilyen akció végrehajtása (például egy blogcikk posztolása), vagy igazából bármi, amit a számítógéppel el tudunk végezni.
A döntéshozás pedig úgy működik, hogy az LLM kap egy parancsot és egy bemenetet (ami valamilyen úton az előző lépésekből adódik), majd döntést kell hoznia. A kimenettől függően fog további lépéseket végrehajtani, befejezni a munkát, vagy további felhasználói bemetetet kérni.
Tulajdonképpen eléggé hasonló ahhoz, ahogy egy ember is végez egy betanult munkát: ha megvan a folyamat, hogy mit kell csinálni, pusztán azon a folyamaton kell végigmenni. Ameddig a háttérben dolgozó AI modell “intelligenciája” kellően magas a feladathoz, addig az ügynök legalább olyan jól képes elvégezni a munkát, mint emberi társa. Ez a gyakorlatban általában akkor áll fenn, ha a helyes döntéshez nem kell valódi emberi intelligencia, felelősség, vagy munkatársakkal való interakció.
Természetesen komplex feladatoknál, komoly szakértelmet vagy döntési felelősséget igénylő feladatoknál egy AI ügynök lehet, hogy nem a legjobb választás, de ilyen esetekben is nagy segítség lehet egy-egy részfeladatban, előkészületben.
Egy példa egy egyszerű, cikkeket előállító AI ügynökre:
- 1. A felhasználó bead egy témát.
- 2. Az ügynök Google-ön keres három releváns cikket (közben megállapítja, hogy azok tényleg relevánsak-e, ha nem, tovább keres)
- 3. Miután megtalálta a három cikket, a rendszer egyesével összefoglalja azokat.
- 4. A cikkeket egy előre megírt parancsba ágyazza, ez fogja a végső anyagot szolgáltatni.
Itt a döntés a cikkek kiválasztásánál valósul meg. Az ügynök hozzáadott értéke pedig az önálló keresésben van, és abban, hogy el tudja dönteni, releváns-e az adott találat a témához.
Természetesen, ahogy minden más LLM-et használó mesterséges intelligencia alkalmazásnál, az AI ügynök minősége és sikeressége is csak annyira jó, amennyire a felhasznált promptok (utasítások). Tehát ahogy máshol is, itt is kiemelkedően fontos az alapos Prompt Engineering tudás (azaz, hogy milyen szituációkban milyen parancsokat érdemes adni, hiszen ezek alapvetően befolyásolják a kapott eredmények minőségét).
AI Ügynökök-ek Létrehozása
AI ügynököket több féle képpen lehet létrehozni. Vannak technikai tudást nem igénylő, no-code megoldások, illetve komplexebb keretrendszerek is, amikhez programozni kell tudni. Mindkettőben közös, hogy bár vannak előre írt prompt vázlatok, ezek gyakran kiegészítésre, átalakításra szorulnak, így elengedhetetlen a magabiztos promptolási tudás.
Itt van néhány eszköz, amelyet érdemes lehet kipróbálni:
- Relevance AI: egy no-code platform AI ügynökök létrehozásához.
- Langchain: a de-facto ipari norma LLM alkalmazásokhoz, AI ügynökök létrehozására (is) alkalmas.
- Microsoft Autogen: a Microsoft keretrendszere kifejezetten AI ügynökök létrehozására
- Automatizációs platformok, mint például a Zapier: egyszerűbb ügynökök létrehozása az automatizációs platformok is alkalmasak
Hogyan tovább?
Az AI ügynökök a nagy nyelvi modellel működő “aggyal” új távlatokat nyithatnak meg a mesterséges intelligencia felhasználásaiban. A már jól ismert szöveg megértés és generálás mellett ezek a rendszerek képesek döntéseket is hozni, ami alkalmassá teszi őket teljes folyamatok elvégzésére is. Képesek különböző akciókat végrehajtani, külső rendszerekhez hozzáférni, információt gyűjteni.
Az AI ügynökök eszközt teremtenek arra, hogy a vállalatok hatékonyabban végezzék el a munkafolyamataikat. Ahogy a technológia fejlődik, úgy a döntési képességük, minőségük, komplexitásuk is egyre fejlettebbé fog majd válni.
A versenynek azok a vállalatok lesznek a nyertesei, akik hamar felismerik azokat a folyamataikat, amikben AI ügynököket alkalmazhatnak, és képesek lesznek minél hamarabb AI-os automatizációkat és ügynököket bevezetni.